ALUEVALTUUSTON KOKOUS 27.4.2026

Group of children having fun and playing games together in a sunny park.

✅ Aluevaltuuston kokous maanantaina 27.4.2026

🔹 Aleksi Paananen valittiin tarkastusjohtajaksi äänestyksen jälkeen.

🔹 Hyväksyttiin omavalvontaohjelma sekä alueellinen hyvinvointisuunnitelma 2026–2029.

→ painopisteinä mm. mielenterveys, osallisuus, aktiivinen arki ja turvallinen elinympäristö.

🔹 Ikäihmisten palvelujen kehittämisohjelman (IKI2035) väliraportti merkittiin tiedoksi.

🔹 Hallintosääntöä päivitettiin varautumista koskevan lainsäädännön mukaisesti.

🗣 Omat puheenvuoroni

• Omavalvontaohjelman vuosiraportti 2025: suun terveydenhuollossa hoitoon pääsy ei ole parantunut, mutta tiedonkulun laadun odotetaan kohenevan (yhtenäiset käytännöt, parempi kirjaaminen).

• Hyvinvointisuunnitelma 2026–2029: korostin aktiivisen elämän edistämistä – liikkumisen esteettömyys, liikuntaneuvonta ja kuntien kanssa tehtävä yhteistyö ovat avainasemassa ennaltaehkäisyssä.

Ensimmäinen aluevaltuustoaloitteeni: Väittelijöiden huomioiminen liputuksella hyvinvointialueella. 🇫🇮

🎓 Ajatus: Suomen lippu väitöspäivänä väittelijän työpaikalla (suostumuksella)

✔️ edistää tutkimusmyönteistä kulttuuria

✔️ vahvistaa työnantajamielikuvaa

✔️ kustannuksiltaan kevyt, mutta symbolisesti merkittävä teko

👉 Muut asiat hyväksyttiin esitysten mukaisesti.

Vastaukset valtuustoaloitteisiin Pride-mainonnasta sekä avoimen dialogin hoitomallista siirrettiin seuraavaan kokoukseen. Aloitevastaus in-house-yhtiötoiminnan selvittämiseksi virka-ajan ulkopuolisista kiirevastaanotoista palautettiin valmisteluun äänestyksen jälkeen.