Aluevaltuuston kokous maanantaina 27.4.2026
Aleksi Paananen valittiin tarkastusjohtajaksi äänestyksen jälkeen.
Hyväksyttiin omavalvontaohjelma sekä alueellinen hyvinvointisuunnitelma 2026–2029.
→ painopisteinä mm. mielenterveys, osallisuus, aktiivinen arki ja turvallinen elinympäristö.
Ikäihmisten palvelujen kehittämisohjelman (IKI2035) väliraportti merkittiin tiedoksi.
Hallintosääntöä päivitettiin varautumista koskevan lainsäädännön mukaisesti.
Omat puheenvuoroni
• Omavalvontaohjelman vuosiraportti 2025: suun terveydenhuollossa hoitoon pääsy ei ole parantunut, mutta tiedonkulun laadun odotetaan kohenevan (yhtenäiset käytännöt, parempi kirjaaminen).
• Hyvinvointisuunnitelma 2026–2029: korostin aktiivisen elämän edistämistä – liikkumisen esteettömyys, liikuntaneuvonta ja kuntien kanssa tehtävä yhteistyö ovat avainasemassa ennaltaehkäisyssä.
Ensimmäinen aluevaltuustoaloitteeni: Väittelijöiden huomioiminen liputuksella hyvinvointialueella. ![]()
Ajatus: Suomen lippu väitöspäivänä väittelijän työpaikalla (suostumuksella)
edistää tutkimusmyönteistä kulttuuria
vahvistaa työnantajamielikuvaa
kustannuksiltaan kevyt, mutta symbolisesti merkittävä teko
Muut asiat hyväksyttiin esitysten mukaisesti.
Vastaukset valtuustoaloitteisiin Pride-mainonnasta sekä avoimen dialogin hoitomallista siirrettiin seuraavaan kokoukseen. Aloitevastaus in-house-yhtiötoiminnan selvittämiseksi virka-ajan ulkopuolisista kiirevastaanotoista palautettiin valmisteluun äänestyksen jälkeen.




